• Pójdź za mną. Mk (10,21)
    Oto idę, Panie! Hbr (10,7)

  • Pójdź za mną. Mk (10,21)
    Oto idę, Panie! Hbr (10,7)

  • Pójdź za mną. Mk (10,21)
    Oto idę, Panie! Hbr (10,7)

  • Pójdź za mną. Mk (10,21)
    Oto idę, Panie! Hbr (10,7)

  • Pójdź za mną. Mk (10,21)
    Oto idę, Panie! Hbr (10,7)

  • Pójdź za mną. Mk (10,21)
    Oto idę, Panie! Hbr (10,7)

Wielki Post

 

Rozpoczyna się Wielki Post, okres pokuty i odnowy wewnętrznej, przygotowujący do Paschy Pańskiej. Liturgia Kościoła wzywa nas nieustannie do oczyszczenia swojej duszy i rozpoczynania od nowa. Podczas tego Wielkiego Postu każdy powinien poczynić konkrety plan swoich umartwień, które codziennie będzie ofiarował Panu.

Czytaj więcej: kazanie ks. Bartosza - Środa Popielcowa

komentarz 4 marca - św. Kazimierza Królewicza

Komentarz na początek Wielkiego Postu

 

CZYSZCZENIE SERCA

 

Miesiąc św. Józefa

Św. Józef jest, po Matce Bożej, największym świętym, jest patronem Kościoła Świętego. 


 

Czytaj dalej: Miesiąc św. Józefa

Święty Józef

 Modlitwy do św. Józefa


Komentarz:

I Niedziela Wielkiego Postu 

II Niedziela Wielkiego Postu

Wersja do słuchania.


Wersja do czytania: 

Dziewięć miesięcy przed 25 grudnia, czyli przed Bożym Narodzeniem, Kościół obchodzi uroczystość Zwiastowania Pańskiego, Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny. W sensie ścisłym to właśnie 25 marca, w uroczystość Zwiastowania, Słowo stało się Ciałem, a Boże Narodzenie jest tylko tego konsekwencją. I tak jak w pobożności i w liturgii, cała pobożność maryjna kieruje ostatecznie do Chrystusa, tak samo w teologii wszystkie pytania i wszystkie definicje maryjne wypływają z prawdy o tym, kim jest Chrystus.

Sobór efeski, który sformułował prawdę o Bożym Macierzyństwie nie był soborem maryjnym, był soborem chrystologicznym. Ojcowie soborowi kłócili się, spierali się o to i próbowali wypracować definicję, kim jest Chrystus, Bóg i człowiek. I dopiero gdy dotarli do tej prawdy mogli określić, że Maryję można nazywać świętą Bożą Rodzicielką.  

W dogmatach -  mamy cztery dogmaty maryjne - mamy dogmat o Bożym Macierzyństwie, o tym że Zawsze Dziewica, o Niepokalanym Poczęciu i o Wniebowzięciu Najświętszej Maryi Panny. 

Jeśli chcemy mówić o Maryi, o Jej cechach, o Jej przywilejach, one wszystkie wypływają z tej pierwszej prawdy, że jest świętą Bożą Rodzicielką, a możemy Ją tak nazywać, ponieważ w teologii mówimy o communicatio idiomatum, czyli o wymienności określeń Chrystusa i Boga. Czyli to co możemy powiedzieć, o Jezusie Chrystusie, możemy jednocześnie powiedzieć o Bogu. A co możemy powiedzieć o Bogu, możemy jednocześnie powiedzieć o Chrystusie. 

Więc jeśli mówimy, że Jezus Chrystus urodził się w Betlejem, możemy powiedzieć, że Bóg urodził się w Betlejem. Jeżeli mówimy, że Jezus Chrystus umarł na krzyżu, możemy powiedzieć, że Bóg umarł na krzyżu. Więc jeśli Maryja jest matką Jezusa Chrystusa, to jednocześnie Maryja jest matką Boga.

Ten tytuł dla nas dzisiaj jest oczywisty, w Kościele często używany, mamy modlitwę Pod Twoją obronę uciekamy się święta Boża Rodzicielko. Ale na początku nie było to takie oczywiste, i rzeczywiście ojcowie soborowi spierali się, czy można Maryję nazwać matką Boga. Można - Maryja jest świętą Bożą Rodzicielką i stąd wypływają wszystkie jej wcześniejsze przywileje: czyli Niepokalane Poczęcie, i wszystkie późniejsze godności, które otrzymała: Wniebowzięcie, ukoronowanie na Królową Nieba i Ziemi. 

Amen. 

Dalsze wydarzenia można znaleźć w zakładce Aktualności

Copyright © 2025 Zgromadzenie Sióstr Franciszkanek Niepokalanej